Read this blog post in English
Der er nogle helt grundlæggende vaner og potentialer i en salgsorganisation, som gør det oplagt at kigge nærmere på, hvordan I arbejder i dag:
Har du lige svaret nej, nej og mmjaaanej. Så læs endelig videre, så finder du ud af, hvordan I kommer i gang.
Sælgernes daglige kontakt med kunderne skaber en helt unik mulighed for at få et indblik i kundernes brugsvaner, udfordringer og ønsker. Disse indsigter får sælgerne med sig hjem fra kunderne – endda helt gratis. Men det koster noget at opbygge en organisation, som er klar til at tage imod denne kundefeedback og bruge den aktivt i forhold til fx produktudvikling og kundeservice.
Verden forandrer sig hele tiden, så det er svært at være på forkant, men kundernes ageren og gøren kan hjælpe jer til at blive proaktive fremfor reaktive, men det kræver, at I hele tiden er villige til at dele, teste og reagere på det, I ser. På den måde forbliver I relevante for kunderne.
Man betragter ofte en sælger, som en ensom cowboy, som har skiftet hesten ud med en (nogle gange) fed bil. Sælgeren står derfor ofte alene med kunden uden mulighed for at få sparring. Derudover er det et meget konkurrencepræget fag, så sælgeren holder kortene tæt til kroppen, hvilket sjældent er til kundens fordel – og dermed i sidste ende heller ikke til sælgerens eller virksomhedens fordel. Det er derfor oplagt at kigge på, hvordan man kan arbejde sammen indenfor salg.
Et team som er ansvarlige for hele salgsprocessen omkring en kunde eller en gruppe af kunder, kan få alle aspekter med omkring kundens behov og problemstillinger. Fire øjne ser bedre end to. Men det kommer ikke af sig selv, og det er her, det er helt afgørende, at der er:
Tre helt grundlæggende tilgange, når man arbejder agilt. Ja, du hørte rigtigt, der findes faktisk et ord, som beskriver denne måde at arbejde på: AGILE, og det er ikke et tillægsord. Agile giver jer rammerne til en ny måde at arbejde på, hvor I samarbejder tæt med interessenter og kunder og tilpasser jer hurtigt til ændringer i behov og krav.
Struktur skaber fokus. I kan vinde på at have struktur på hverdagen i salgsorganisationen.
Det agile framework Scrum tilbyder et event-setup, som sagtens kan give mening i en salgsorganisation, hvis man lige hjælper det lidt på vej. Der er mange (smarte) engelske udtryk, men lad jer ikke skræmme. Det er faktisk ret enkelt:
Med denne struktur vil I hele tiden blive holdt op på jeres mål og sikre, at der hele tiden er fremdrift.
Verden er i rivende udvikling og tingenes tilstand ændrer sig hele tiden, så for at I kan være proaktive, så har I brug for:
At ændre måden, I arbejder på, er en del af løsningen – og denne ændring hedder specifikt at begynde at arbejde agilt. Sådan en ændring kommer man ikke sovende til, men det er det hele værd.
Så hvad venter I på? Er det ikke bare med at komme i gang?
At ændre måden, I arbejder på, er en del af løsningen – og denne ændring hedder specifikt at begynde at arbejde agilt. Sådan en ændring kommer man ikke sovende til, men det er det hele værd.
Hvis I er friske på at høre mere, så sig endelig til. I Syndicate har vi prøvet det med at arbejde agilt i en salgsorganisation før, og vi er altid klar på en snak om jeres muligheder.