Har du overhovedet lyst til at ændre noget? Sådan skaber du værdi i din personlige udvikling

Her deler Peter Lindberg nogle af de erfaringer, han har med at oparbejde vaner indenfor sin personlige og faglige udvikling. Erfaringer og viden, som han blandt andet har gennem sin uddannelse som NLP Coach.

Peter Lindberg

Konsulent

plb@syndicate.dk

February 12, 2020

Det nye år er allerede godt i gang. I forbindelse med vinterferien har jeg endelig fået tid til refleksion over året, der er gået, og det nye år, vi er gået ind i.

Personligt er jeg ikke den store fan af nytårsfortsætter. Overvejende fordi de ofte er for ukonkrete, grebet ud af det blå og gældende for et helt år.

Jeg vil gerne være mere nærværende sammen med min familie.
Jeg vil gerne læse flere bøger.
Jeg vil gerne skifte karriere.
Jeg vil gerne tabe mig.
Jeg vil gerne lære at spille trækbasun.
Jeg vil gerne dyrke mere motion.

Vil du virkelig det? Hvorfor? Hvor dybt ligger lysten og behovet for forandring? Og hvordan finder du tid til det? Alt for ofte er “hvorfor” ret sparsomt berørt, inden vi kaster os ud i hvordan!

Hvor meget vil jeg det her?

Centralt for, at jeg lykkes med et mål, er arbejdet omkring, hvor meget jeg vil det. Følgende eksempel beskriver det meget godt:

Jeg har længe gerne ville have meditation som en fast del af min hverdag, efter at have hørt andre fortælle om, hvor positivt det har været for deres liv og hverdag. Jeg har mange gange forsøgt at komme i gang: Jeg har købt apps til guidet meditation, eksperimenteret med forskellige tilgange til at presse det ind i løbet af dagen og fejlet gang på gang.

Undskyldningerne var mange for ikke at kunne finde de 15 minutter hver dag:

Jeg har ikke kunne finde det rette faste tidspunkt.
Jeg glemmer det i en travl hverdag.
Der kom lige noget andet i vejen.

“Du vil det ikke nok, Peter”

Under med uddannelse som NLP Coach havde jeg en coaching session med en medstuderende, hvor jeg endnu en gang arbejdede med min vane omkring meditation. Efter endt coaching kvitterede han med: “Du kommer ikke til at lykkes med det, Peter. Du vil det ikke nok. Du kan lige så godt glemme det”.

Ikke ligefrem den coachende tilgang vi sværger til, hvor neutralitet og objektivitet er i højsædet. Til gengæld provokerede det mig nok til at grave dybt i mig selv for at finde ud af om, han havde ret, eller hvad det var, jeg gerne ville opnå.

Min motivation kom til syn

Jeg besluttede mig for, at mit ønske om at meditere trængte til et gevaldigt eftersyn. Jeg måtte blive klogere på min motivation. Til dette brugte jeg en teknik fra NLP kaldt Økologitjek.

Mange kender SMART som en metode til at sætte mål efter. Mål der er Specifikke, Målbare, Attraktive, Realistiske og Tidsbestemte. I NLP er SMART udvidet med ØF (SMARTØF). Økologisk og Formuleret positivt. At vurdere økologien i et mål er for mig en af de mest betydningsfulde teknikker, jeg kender i forbindelse med målsætning.

Økologi kan i NLP sammenhæng forklares som den overordnede sammenhængskraft mellem dig selv, dine handlinger og dine omgivelser.

Økologi tjekkes efter følgende model:

Modellen går helt simpelt ud på at tage stilling til, hvad du henholdsvis vinder og mister ved enten at ændre sin adfærd eller fastholde din nuværende adfærd. Modellen får dig til at reflektere over det gode, som du henholdsvis mister og vinder ved enten at ændre eller fastholde din adfærd. På den måde kan du vurdere om, den ændrede adfærd skaber en positiv udvikling.

Farvel sen TV-tid! Godmorgen morgenmeditation!

Så hvad har det betydet at arbejde med teknikkerne i forhold til mit ønske om at meditere? Jeg er blevet mere bevidst om, hvorfor jeg vil meditere, hvad jeg får ud af det og hvad jeg kan gøre for at have tiden til det hver dag.

Konkret har min løsning været at starte med et eksperiment i en måned, hvor jeg står 15 minutter tidligere op (kl 05.30) og indarbejder 15 minutters meditation i min morgenrutine, før resten af huset vågner. Omkostningen har været, at jeg går tidligere i seng i hverdagen. Det betyder også, at jeg ikke bruger tid på serier, samt at jeg stort set ikke arbejder om aftenen længere.

Til gengæld har jeg vundet en større ro og en øget evne til at fokusere. Mere nærvær i løbet af dagen med familie og kolleger, og en øget bevidsthed omkring, hvordan jeg har det. Alt i alt en god investering indtil videre!

Så må vi se, hvordan det går med at gå tidligere i seng, når Champions League sæsonen starter op igen :)

Vær ærlig: Giver de ting, du laver, værdi?

Min tid er en sparsom ressource. Det er vigtigt for mig at være opmærksom på det, jeg vælger fra, når jeg vælger noget til.

På samme måde kan jeg tjekke økologien i de ting, jeg bruger min tid på, og løbende evaluere på om, jeg bruger min tid på bedst mulige måde. Når jeg kigger tilbage har det naturligvis ændret sig meget over tid.

Prioriteten har, som hos de fleste, ændret sig, efter jeg har fået familie og børn. Hvordan jeg bruger min tid er blevet vigtigere for mig. Der skal være økologi i de valg, jeg træffer - både privat og professionelt. Det er vigtigt for mig at stoppe op og reevaluere med jævne mellemrum. Bruger jeg min tid på noget der giver værdi og energi?

Et kig på økologien giver rigtig god mening uanset om det gælder personlig udvikling, relationer, et karriereskift eller et fagligt område, du gerne vil dykke mere ned i og udvikle dig inden for. Skal du bruge tid og energi på noget, du ikke gør i forvejen, vil tage den tid (og måske energi) fra noget andet. Er det et godt bytte? Giver det værdi? Er der økologi i beslutningen?

Har du noget du gerne vil ændre eller begynde på? Prøv at tage det en tur igennem økologitjekket, og lad mig høre om, du har fået noget ud af det.