Du tror, du arbejder i et produktteam, men det gør du ikke

Produktteams kan gøre en forskel, når det gælder om at levere succesfulde produkter. Desværre er det de færreste organisationer, der giver plads til ægte produktteams.

Bo Kristensen

Konsulent

bkr@syndicate.dk

September 25, 2024

Indrømmet, overskriften er strammet. Måske arbejder du faktisk i et ægte produktteam, men sandsynligheden er lille. Mange forveksler nemlig produktteams med projektteams og featureteams.

Forvirret? Læs resten af dette blogindlæg og bliv klogere på, hvad et produktteam er (og ikke er), og hvorfor det kan gøre en forskel for din virksomhed i forhold til at levere værdifulde, relevante og konkurrencedygtige produkter i markedet.

Bliver dit team givet et roadmap med prioriterede features eller en projektplan, de skal arbejde efter? Så er dit team ikke et produktteam.

Produktteam, projektteam – tomato, tomáto, ik?

Nej. Produktteams, projektteams og featureteams har forskellige mål og arbejdsmetoder, og derfor kræver de forskellige strukturer og arbejdsbetingelser, for at fungere optimalt.

Bliver dit team givet et roadmap med prioriterede features eller en projektplan, I skal arbejde efter? Så er dit team ikke et produktteam. Et produktteam bliver givet forretningsproblemer, der skal løses.

Er dit team en succes, når det har leveret alle user stories i et sprint? Er dit team en succes når I leverer et projekt inden for en bestemt tidsramme og budget? Så er dit team ikke et produktteam.

Et produktteam har ejerskab over produktet og arbejder proaktivt for dets succes. De er ansvarlige for at drive innovation og sikre produktets relevans og kvalitet over tid.

Er dit team sat sammen til formålet og opløses, når formålet er opnået? Så er dit team ikke et produktteam. Et produktteam består af tværfaglige medlemmer (udviklere, designere, marketingfolk osv.) med forskellige kompetencer, som samarbejder tæt for at udvikle og forbedre produktet kontinuerligt.

Har dit team svært ved at finde tid til at være innovative og eksplorative i jeres tilgang til at løse et behov? Så er dit team ikke et produktteam. Et produktteam er fokuseret på at skabe løsninger, som kunderne elsker, og som fungerer for forretningen, mens featureteams er mere fokuserede på at levere specifikke funktioner eller projekter. Dette gør produktteams mere innovative og bedre til at levere værdifulde løsninger.

Så hvad er et produktteam?

Et produktteam har specifikt fokus på at udvikle, vedligeholde og forbedre et bestemt produkt eller en produktlinje. Et velfungerende produktteam er altså karakteriseret ved, at det helst har et, men ofte flere produkter, som teamet har ansvaret for fra vision til design, udvikling og drift.

Et autonomt produktteam vil ofte have profit and loss-ansvar for produktet, dvs. man er i stand til at træffe beslutninger om, hvad der skal udvikles for at øge værdiskabelsen og dermed maksimere udbyttet på produktet.

Et produktteam vil ofte i modsætning til et projektteam være statisk i længere tid.

I et miljø, hvor man arbejder med projektteams, “lånes” medarbejdere ofte og flyttes hen til opgaven i dele af projektperioden. I et miljø, hvor man arbejder med produktteams, løftes teammedlemmernes kompetencer i forhold til produktets behov, så teamet kan løse det selv.

Hvis kolleger med andre kompetencer trækkes ind i et produktteam for at løse en opgave, vil det ofte være med det formål at oplære medlemmer på produktteamet i selv at kunne håndtere lignende opgaver fremadrettet. I nogle tilfælde flyttes opgaverne dog over i et andet team, hvor kompetencerne er til stede - særligt, hvis det er kompetencer, som teamet meget sjældent har behov for.

Dette leder til, at et produktteam består af forskellige typer udviklere – her samlet kaldet produktudviklere – som har de kompetencer, der er nødvendige, for at kunne levere produktet.

Begrebet ”udvikler” er i denne sammenhæng altså generisk og refererer ikke nødvendigvis til softwareudvikler. I et softwareteam vil der ofte være behov for fx softwareudviklerkompetencer, UX-kompetencer, testkompetencer m.v. I andre sammenhænge kan der være behov for folk med kompetencer, der relaterer sig til fysisk produktudvikling eller lignende.

Et produktteam vil, for at sikre sig at de leverer værdi, etablere feedback loops, hvor de er i dialog med relevante brugere og stakeholders, så de løbende kan tilpasse sig markedets behov.

Er det ikke bare et Scrum Team eller et Kanban Team? Både ja og nej. Hvis et Scrum eller Kanban Team kan identificere sig med ovenstående produktfokus og beslutningsmyndighed, så jo. Scrum og Kanban er frameworks, som angiver nogle rammer for, hvordan vi arbejder sammen i teamet og skaber flow, ofte ser vi dog, at Scrum eller Kanban teams bliver featurefabrikker, der leverer elementer, som andre definerer for dem.

Helt galt går det, hvis fx et Scrum Team er en del af et større framework, fx et SAFe setup, hvor finansiering, behovsafdækning og prioritering foregår langt væk fra teamet. Dermed fjernes både ejerskab og fleksibilitet fra teamet og kan efter vores mening ikke identificere sig som et produktteam.

Produktteams fungerer ikke i alle organisationer, det kræver en ledelse med masser af mod, og alt for ofte bliver produktteams pakket ind i governance og unødvendig struktur.

I sidste ende er det afgørende, at organisationer sætter en stopper for, at uforståelige og politisk motiverede ledelsesbeslutninger hæmmer produktteamets handlekraft og formål. Giv dit team frihed til at udføre det værdifulde arbejde, som de er blevet ansat til at gøre!

Kan der være ægte produktteams i din organisation?

Nu vil vi gerne have dig til at reflektere et øjeblik. Hvad sætter begrænsninger for, at I kan etablere produktteams i jeres organisation?

Vi oplever, at teams gerne vil tage ansvar, og vi oplever næsten lige så ofte, at de ikke får lov. Af forfejlede hensyn og misforståede kontrolbehov er det i dag ofte ikke muligt for teams at agere som produktteams i egen ret. Hvad kan du gøre inden for dit mandat for at ændre det?

Tør du slippe produktteams løs, så de mærker på egen krop, hvordan deres løsninger påvirker kunderne? De skal have mulighed for at forelske sig i kundernes problemer, så de kan være kreative i forhold til at finde gode løsninger på dem.

Sådan kommer du i gang

Først og fremmest - få identificeret dine produkter. Der findes mange definitioner på produkter, vi læner os op ad at “Et produkt er noget, der skabes gennem en proces og som har et marked. Et produkt er ikke nødvendigvis fysisk”.

Først og fremmest - få identificeret dine produkter.

Der er forskellige måder at definere produkter på - vi har ofte set, at produkterne er identificeret via de værdistrømme, som understøttes i virksomheden, da det både giver mening for kunderne og er let at kommunikere. Når produkterne er defineret, kan du vurdere om de allerede eksisterende teams kan understøtte produkterne, eller om der skal laves tilpasninger, der sikrer endnu højere værdiskabelse i de produktteams, der defineres.

Endeligt kan der være store fordele ved at tale om en operating model for produktteams; hvad er deres mandat? Hvordan støtter organisationen produktteams? Hvad er den øvrige ledelses (ud over produktledelsen) ansvar og mulighed for at støtte produktteams?

Generelt vil vi anbefale en iterativ tilgang til implementering af produkter i din organisation, da ingen vil evne at forudse alle konsekvenser af beslutningen om at arbejde i produktteams – og slet ikke i den komplekse verden, der udspiller sig omkring os i disse år.

Held og lykke med din overgang til at arbejde med vaskeægte produktteams.

Endnu mere guf til din hjerne og karriere