Design Sprint 101 — Lær og Forstå

Denne artikel er 3. i en serie på 5, der handler om de basale dele af processen Design Sprint. Du finder links til de andre artikler i bunden.

Rune Bjerregaard

rbb@syndicate.dk

4

min. læsetid

March 27, 2019

Denne artikel er #3 i en serie på 5, der handler om de basale dele af processen Design Sprint. Artikel #1 stiller det afgørende spørgsmål; skal du overhovedet bruge et Design Sprint?

Og Artikel #2 beskriver de indledende øvelser og forberedelser, der nødvendigvis skal til for at kunne komme i gang med et sprint. I denne artikel sætter vi fokus på aktiviteterne den første dag i et Design Sprint. Fra overordnet vision til konkret mål for sprintet.

Du får travlt, makker.

Al begyndelse er svær…

Nu skal jeres sprint starte — og hvis Design Sprints er en ny ting i jeres organisation, så er det eneste, du kan være sikker på, at der sidder nogen rundt i lokalet, der er usikre på, hvad det er der skal foregå. Det bedste, du kan gøre, er at afsætte tid nok til grundigt at forklare dem, at det, de står overfor, er en grundigt afprøvet proces, og at det altså ikke er noget, du har hevet op af hatten til formålet. Forklar de forskellige aktiviteter, I skal igennem grundigt, så de forstår formålet og føler sig trygge.

Den første dag er dedikeret til at definere og forstå jeres problem, og beslutte hvad I ønsker at opnå med jeres produkt. Der skal formuleres et langsigtet mål, vælges sprint-spørgsmål og viden skal fyldes på teamet. Til sidst skal der udvælges et testscenarie.

Eksperterne rykker ind

Eksperter er personer, der inviteres ind på førstedagen for at dele deres viden om det emne, dit problem omhandler. Eksperterne er ofte centrale i organisationen og deres kalendere er sikkert proppet godt til, så sørg for at få en aftale i hus med dem så hurtigt som muligt. Vær sikker på, hvad de skal bidrage med, og forbered dem godt for ikke at spilde deres og jeres tid. Lad være med at springe over, hvor gærdet er lavest: sæt eksperterne grundigt ind i, hvad teamet forsøger at løse, og hvor langt de er nået i den proces. Ellers har de ingen chance for at spore deres bidrag i den rigtige retning.

Der skal fyldes helt op. Fælles forståelse ER svært, og tager som regel lidt tid.


Måske er du heldig, at de vigtigste eksperter allerede er i rummet som en del af teamet — i så fald skal du ikke prøve at opfinde et behov for at høre nogen andre snakke klogt. I har nok at gøre, og dagen bliver (for) lang, hvis I spilder tid på emner, der ikke er 100% væsentlige eller nødvendige.

Hvordan finder du vej?

I løbet af mandagen skal I tegne et kort eller diagram, der giver jer oversigt over hvilke aktører, handlinger og outcomes, der er relevante i forhold til jeres problemstilling, sprintmål og produkt. Arbejdet med kortet gør det nemmere at udvælge det, I vil teste.

Det at få tegnet det væsentlige kan frembringe angst hos selv den mest erfarne facilitator — primært fordi der kan være et uforudsigeligt udfald af øvelsen, og man hurtigt kan komme til at overgøre det. Derfor er det bedste råd: Hold det enkelt! Hvis der er mange aktører i spil, så udvælg de par stykker, der har mest at gøre med jeres mål. Lad være med at gå i unødvendige detaljer med deres rejse mod målet, beskriv blot de store linjer. Brug gruppen her - det vil gøre det nemmere. Gruppen kender landskabet, så det viser sig ofte nemmere at få dem til at generere de væsentlige aktioner, som jeres aktørerer udfører, fremfor at du skal føre penslen hele vejen.

Til sidst udvælger I den aktør og handling, I ønsker at teste. Jeres overordnede mål, sprint-spørgsmål og noter vil være vigtige hjælpemidler her.

Hvad med testpersonerne?

Nu hvor der er valgt en målgruppe, kan I allerede igangsætte rekrutteringen af testpersonerne. Det kan godt tage lidt tid, og det er godt at have mulighed for at ændre strategi, hvis der ikke er nogen, der bider på. Lav for eksempel et opslag på et socialt medie, udnyt eksisterende kanaler til kunder/brugere såsom nyhedsbreve, website, intranet eller direkte kontakt. Det kan føles lidt sent at få nogen til at committe sig med få dages varsel, men hvis rekrutteringen gøres i tiden op til et Design Sprint, låser I jer på én bestemt gruppe, og øvelsen med at udvælge målgruppe giver pludselig ikke så meget mening.

Testpersonerne bør så vidt muligt være nogen, I ikke kender, for at undgå forudindtagede holdninger hos dem eller jer. Hvis I får skabt den rette atmosfære under testen, får I også de ærligste udsagn fra nogen, I ikke skal køre hjem sammen med…

Sørg for at testpersonerne repræsenterer jeres ene målgruppe, og fald ikke for fristelsen til at blande flere målgrupper. Det er i forvejen et snævert udsnit, så det skal ikke udvandes yderligere.

Denne artikel er den tredje i en serie på 5 om processen Design Sprint.
Læs de andre artikler her:  

1: Design Sprint 101 — En Innovationskanon
2: Design Sprint 101- Sådan kommer du i gang
3: Design Sprint 101- Lær og forstå (denne artikel)
4: Design Sprint 101- Fra Idé til Handling
5: Design Sprint 101 - Byg Og test

Om forfatteren
Rune Brahe Bjerregaard er konsulent hos Syndicate, hvor han blandt andet underviser i produktudvikling og produktledelse.

Arbejder du selv med produktudvikling?
Så er uddannelsen her måske noget for dig: Product Leadership in Practice

Vil du vide mere om agile? Kom med Backstage!
Hold dig opdateret med den nyeste viden inden for agile og digital produktudvikling. Tilmeld dig 👉🏻 syndicate.dk/backstage

Endnu mere guf til din hjerne og karriere