Read this blog post in English
Kære brevkasse
Min organisation har for nylig ændret organiseringen, så vi nu har opdelt lederrollen i hhv. ledere med personaleansvar og ledere med produktansvar, og jeg har været så heldig at blive leder for 16 medarbejdere i 3 forskellige teams. Jeg bakser dog noget med at være en god people leader, fordi jeg ikke ser mine medarbejdere agere i hverdagen, og derfor føler jeg, at jeg kommer til at mangle information både til at vurdere deres performance retfærdigt men også ift. at støtte deres udvikling. Kan I hjælpe mig med nogle gode råd til, hvad jeg skal gøre?
- Den fraværende
Kære leder
Først og fremmest vil jeg sige: Velkommen til det nok mest klassiske dilemma i det agile lederskabs historie. For hvad sker der, når den gamle overlægemodel lægges på hylden, og vi splitter people, proces og produkt op i særskilte ledelsesdomæner?
Teamet er nu selvledende og finder selv ud af, hvordan de vil løse opgaven. Det betyder, at du ikke længere befinder dig i det leverancemæssige epicentrum men er hensat til en rolle, hvor du i højere grad skal observere og støtte. Dette kan være decideret angstprovokerende for den velmenende people leader. Det har jeg særligt oplevet hos ledere, der arbejder meget relationsbaseret og er vant til at være i tætte feedbackloops med deres medarbejdere.
Her er nogle bud på, hvad du IKKE skal gøre – og hvad du kan gøre i stedet:
I fald en medarbejder gerne vil noget helt nyt, kan du bidrage ved at tage rollen som ”broker” for dem og hjælpe dem videre til en ny funktion eller et nyt team.
- Katrine Hald Kjeldsen
Kære fraværende!
Et meget interessant spørgsmål, som jeg ved, at mange føler sig udfordret af. Det jeg ofte hører er noget á la: ”…det var meget lettere at være Team Lead, for da havde jeg ansvaret for det hele og vidste, hvad der foregik”.
I mange organisationer, hvor man vælger at opdele lederrollen i flere – som i dit tilfælde: personaleansvar og produktansvar – stilles der nye krav til lederne. Jeg har primært set to håndtag fungere i praksis.
Først og fremmest er du nødt til at se sig selv mere som en del af et lederteam frem for at se dig selv som en individuel leder, der har et eneansvar for et team. Hvordan kan du etablere et samarbejde med lederen/lederne med produktansvar (og evt. andre ledere omkring de tre teams), så I får et holistisk billede af hvad der sker i teamet? Hvordan kan I støtte hinanden, når performance skal vurderes? Hvordan kan I kommunikere og samarbejde, så I får en konstruktiv dialog om udfordringer og muligheder i teamet?
Jeg har tidligere været en del af et setup, hvor de tre ledere, der typisk var omkring et team, holdt ugentlige møder. Her kunne vi frit tale om, hvordan vi så dynamikken og samarbejdet i teamet og diskuterede, hvordan vi kunne hjælpe vores team med at fungere endnu bedre. Nogle gange mødtes vi 15 minutter, andre gange kunne det tage et par timer, hvis det var nødvendigt – det vigtigste var at sætte den nødvendige tid af for at have fokus på folks trivsel og udvikling. Det gav rigtigt meget værdi.
Det andet håndtag, jeg har set fungere, har været at ”droppe ind” hos teamet med mellemrum – fx i forbindelse med det enkelte teams daglige koordinering – og helt uformelt tage en kop kaffe med den enkelte og i det hele taget gøre dig tilgængelig for dine medarbejdere. Når de mærker, at du er der for at varetage deres trivsel, jo mere viden vil du også få om, hvordan det går i teamet – herunder hvordan teamet og den enkelte performer.
Der er helt sikkert mange andre håndtag, der kan anvendes i praksis, dette var blot et par stykker, jeg har set fungere. Held og lykke med din nye rolle, jeg er sikker på, at det bliver fantastisk, når I alle falder på plads i den.
God vind!
- Paul Skarregaard
Har du et dilemma, så skal du bare skrive til dilemma@syndicate.dk 📫
Så vil to erfarne konsulenter, der til dagligt coacher ledere ude i virkeligheden tage dit dilemma eller spørgsmål under kærlig behandling.
Her kan du finde flere lede leder-dilemmaer: