Read this blog post in English
User Experience Design visner hen i de store danske enterprise-virksomheder og UX’erne har vanskeligt ved at udfolde deres fulde potentiale. Derfor dette opråb, så vi kan få en opblomstring for den bredtfavnende og vigtige UX-rolle.
I dette blogindlæg vil vi udfordre den nuværende User Experience (UX) design-rolle, og hvordan den bliver varetaget i mange danske enterprise-virksomheder. Indlægget er skrevet i samarbejde mellem Bettina Høiler, som arbejder som UX og Service Designer i Alm. Brand Group og Martin Ibsen, der er Product Coach i Syndicate og hjælper virksomheder med at udnytte UX design optimalt.
Vores indlæg er inspireret af flere forskellige artikler skrevet af fremtrædende personer indenfor UX og agil produktudvikling herunder Marty Cagan, der er stor fortaler for brugen af UX designere til at skabe bedre produkter. (ref: An Open Letter To The Design Community)
Indlægget er vores fælles opråb og invitation til dialog omkring UX-rollen. Det henvender sig særligt til dig, som enten er UX’er i en stor dansk virksomhed, dig som arbejder med digital produktudvikling, eller dig som er leder for en række UX’ere – og er åben for at udvide rammerne for, hvad en UX’er kan bidrage med til dit produkt og udviklingsproces.
Der er nemlig flere problemer med den nuværende UX-rolle, og det er dem, vi ønsker at adressere i dette indlæg.
Inden vi dykker ned i de problemer, vi ser, vil vi som det allerførste definere UX. Bare så vi står på samme fundament, når vi taler om UX design.
Til dette bruger vi Nielsen Norman Groups definition:
"User experience encompasses all aspects of the end-user's interaction with the company, its services, and its products.”
Løst oversat betyder det:
“User Experience Design handler om at forbedre og styrke brugernes samlede oplevelse, når de interagerer med en virksomheds produkter og løsninger på tværs af alle kanaler.“
Når vores produkter og services fungerer optimalt og giver et smil på læben hos vores kunder, er vi lykkes med at lave en god brugeroplevelse. Vi har altså her lavet et godt User Experience Design (UXD). Du kender det selv, og kan helt sikkert huske gode oplevelser med et produkt eller service, du for nyligt har benyttet. Hvis ikke, kan du helt sikkert huske, når det modsatte er tilfældet – altså at du har haft en dårlig oplevelse. Derfor er et skarpt UXD-fokus også et vigtigt (måske det vigtigste) element, når du laver nye produkter og services. Og netop derfor har vi brug for at tale om, hvordan tilstanden på UXD er i de danske virksomheder. Som ordet ‘design’ i User Experience Design indikerer, er user experience eller brugeroplevelsen ikke en tilfældighed, men en bevidst designet oplevelse. Sådan skulle det i hvert fald gerne være.
Vi oplever nemlig flere overordnede problemer, både fra et organisatorisk perspektiv, hvor ledelse og organisering ikke ligefrem understøtter de bedste UXD-vilkår, men også set fra UX’ernes perspektiv.
Lad os kigge på problemerne først. Herefter vil vi komme med nogle mulige løsningsforslag; så hæng på.
Lad os starte med at anskue problemerne fra sidstnævntes perspektiv, nemlig UX’ernes.
Der findes rigtig mange frustrerede UX’ere i det danske land. Måske er du en af dem? For ofte bliver UX-rollen en overset og uforløst kompetence. I mange, særligt store organisationer, får man ikke det optimale ud af de UX’ere, der er ansat og UX’ere laver kun en brøkdel af det, de er ansvarlige for, er gode til og brænder for.
Der hersker nemlig ofte i organisationer den misforståelse, at UX’ere udelukkende er ansvarlige for at lave flotte visuelle interfaces til virksomhedens digitale løsninger, hvilket i realiteten er en User Interface (UI) designers ansvar. Godt nok er prototyping og arbejdet med digitale touchpoints en del af en UX’ers ansvar, men det er og bør ikke være det eneste, de beskæftiger sig med.
Denne misforståelse er også en, som Marty Cagan oplever:
“at many companies, when I first start working with the execs, they don’t understand the difference between the types of designers. Often, they just have one person (usually a visual designer) in the role and they complain to me about the effectiveness of the design (...) people tend to think of UX as usability, but usability is typically the easy part, and, for example, calling it 'usability testing' understates the importance and role. You’re responsible for much more”, skriver han med reference til UX’ernes ansvarsområde.
Denne misforståelse er mange UX’er i vores optik dog med til at vedligeholde, da de ofte har en digital design-baggrund og elsker prototype- og visuelt design-arbejde mere end nogle af de andre arbejdsopgaver, en UX’er også er ansvarlig for, som fx user research, analysearbejde og interessenthåndtering – aktiviteter som i høj grad er med til at sikre, at vi får bygget 'The right thing' og ikke blot 'the thing right'.
Af samme årsag er man i Alm. Brand påbegyndt et større arbejde med at få defineret forskellen på de forskellige designprofiler – herunder hvad de forskellige designprofiler er ansvarlige for, og hvilke kompetencer virksomheden forventer, de har.
For UX’ere er, og skal nemlig være, ansvarlige for meget mere end usability og prototyping, som Cagan også skriver, hvis de er sat i verden for at 'forbedre og styrke brugernes samlede oplevelse, når de interagerer med en virksomheds produkter og løsninger på tværs af alle kanaler'.
Den måde UX-rollen bliver varetaget på i mange danske virksomheder trænger til en opsang. Brugen af UX-rollen skal gentænkes til at være en langt større del af udviklingsprocessen, end den er i dag, hvilket leder os til det næste problem.
UX bliver af (alt for) mange opfattet som en fase, der enten foregår inden den egentlige produktudvikling går i gang eller som noget, der sker sidst i udviklingsfasen, hvor UX’erne lige kan drysse lidt glimmer ud over løsningen. Det er synd og fattig brug af kompetencer, da man mister den værdi, en UX’er faktisk kan tilføre et produkt.
Og lad os lige få det på plads: Søger du en designprofil, der kan drysse glimmer ud over noget, og få det til at fremstå knivskarpt (hvilket er en kompetence, der heller ikke skal underkendes!), så skal du have fat i en UI designer. For UX er nemlig en tværfaglig disciplin, der i høj grad bygger på user research – det at indsamle brugerindsigter, lave analyser og skabe iterativ læring. Mange UX’ere har således også en bred vifte af kvalitative og kvantitative metoder til netop dette.
Kigger man historisk på måden, man har produceret ydelser på op gennem historien, skete der i forbindelse med overgangen til masseproduktion under Frederick Taylor og Henry Ford et skred mod ‘arbejdsdeling’ eller det man kalder ‘division of work’ eller ‘division of labor’, hvilket indebar opsplitning af processer i del-processer eller opgaver, så medarbejdere i højere grad kun blev ansvarlige for dele af en proces i stedet for hele processen. Det gjorde man med det formål at forøge produktiviteten og sikre kvalitet.
Dette resulterede ikke kun i specialisering men også i en opfattelse af, at kun få udvalgte i en organisation var ansvarlige for noget, fx kvalitetssikring af kundeoplevelsen (UX). Denne opfattelse er desværre stadig gældende i mange organisationer i dag.
Hertil kommer, at kun meget få organisationer og UX’ere har et systemisk perspektiv og en holistisk tilgang til kundeoplevelsen. Mange organisationer har en tendens til at tro, at kundeoplevelsen udelukkende er et resultat af den digitale kundeoplevelse, hvor de digitale interfaces får stor betydning. Vi glemmer, at kundeoplevelsen i lige så høj grad præges af (og måske i højere grad), hvordan og hvor hurtigt fx servicecenteret besvarer dit telefonopkald, eller hvordan de fysiske rammer, som en service leveres i, opfattes af kunden. Og netop derfor er det ikke kun UX’erens opgave at ‘lave den gode kundeoplevelse’. Det rækker langt bredere.
Det er derfor vigtigt at huske på, at vil man virkelig gerne rykke på brugerplevelsen, UX, er det ikke blot en opgave for UX’eren ovre i hjørnet men en opgave for hele organisationen. Forretningsgange, OKR (Objectives and key results), KPI’er (Key Performance Indicators) og SLA’er (Service Level Agreements), bare for at give nogle eksempler, skal også understøtte arbejdet med UX.
Den gode bruger- og kundeoplevelse er altså ikke kun UX’erens opgave. Men netop dét, er det UX’erens opgave at få resten af organisationen til at forstå.
Det er desværre vores opfattelse at UX’ere ikke er gode nok til forandre, udbrede og facilitere.
Som beskrevet i Norman Nielsen definition af UX dækker UX-arbejdet den SAMLEDE oplevelse, når kunder interagerer med en virksomheds produkter og løsninger på tværs af alle kanaler. Derfor bør en af de vigtigste opgaver for en UX’er ikke kun være ‘at lave UX’ selv, men i højere grad at forandre den organisation UX’eren er en del af, så der er fokus på den gode kundeoplevelse. Alle, der arbejder på et produkt eller en service, har et ansvar for at levere den bedste oplevelse til virksomhedens kunder. UX’ere skal have værktøjer til at undervise, coache og facilitere kollegaer i; hvorfor det er vigtigt at arbejde med kundeoplevelser, hvordan man arbejder med kundeoplevelser, samt hvad der kan påvirke en kundeoplevelsen i en positiv eller negativ retning.
Lad os komme med et konkret eksempel her. En UX’er vil altid arbejde for, at de løsninger, de laver, er testet på rigtige kunder. Den simple idé skal UX’ere udbrede og lade sine kollegaer forstå. Både hvorfor det er vigtigt, og hvordan man gør. På den måde bliver alle kollegaer bevidste om, hvilket arbejde der bør ligge til grund for at lave løsninger, der giver et smil på læben hos vores kunder. Det er ikke bare UX’eren der i en fase 1 tester alt selv for efterfølgende, at et udviklingsteam kan lave løsningerne uden at være opmærksom på kundeoplevelsen (på det de bruger hovedparten af deres vågne timer på at udvikle).
Det kan lyde simpelt, men at få UX mere på agendaen og få skabt endnu flere gode produkter kommer ikke af sig selv.
En begyndelse er at samle hammeren op og få banket de gamle cementerede siloer og UX-roller ned. Bagefter rejser du dig i støvet, børster det af og finder så nye veje og ikke mindst et nyt selvbillede.
Skru lidt ned for wireframe-tegneren og lidt mere op for prædikanten. For alle lytter gerne til prædikener, der kan skabe mere kvalitet, værdi og arbejdsglæde.
Sæt i gang! 🚀